Αρχίζει το ξήλωμα του... απαίδευτου νομοσχεδίου της Κεραμέως
Μία απρόσμενη ήττα και τρία λάθη αναγνώρισε η υπουργός Παιδείας με το τέλος της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αποσύρει τη διάταξη για εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα Λύκεια και τη ρύθμιση για τη μετατροπή ιστορικών πανεπιστημιακών Πειραματικών Σχολείων σε Πρότυπα, ενώ αναβάλλει επ’ αόριστον την αύξηση των μαθητών ανά τάξη και μεταθέτει την προβληματική διάταξη για τον ηλικιακό «κόφτη» στα ΕΠΑΛ τους επόμενους μήνες, οπότε και θα ετοιμαστεί το σχέδιο νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση.
Παρ’ όλα αυτά, όμως, δεν επηρεάζεται ο στόχος για μια δημόσια εκπαίδευση πρώτης και δεύτερης ταχύτητας. Είναι προκλητικά ταξική η ρύθμιση για τα Πρότυπα Σχολεία. Χωρίς κανέναν περιορισμό –ένα σε κάθε νομό, έλεγε αρχικά η υπουργός- όποιο σχολείο θέλει μπορεί να εκδηλώσει ενδιαφέρον στον δήμο όπου ανήκει, με εκπαιδευτικούς που αφήνουν πίσω στα «κανονικά» σχολεία τις οργανικές τους θέσεις, μαθητές όσους κατάφεραν να προετοιμαστούν καλά στα ειδικά φροντιστήρια αριστείας και χορηγούς όσους μπορέσουν να βρουν τα ίδια τα σχολεία. Επιπλέον, στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται η ύπαρξη ακόμη και ιδιωτικών Πρότυπων Σχολείων. Τι άλλο μπορεί να σημαίνει η περιγραφή στο άρθρο 11 ότι τα «Τα Π.Σ. είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» και όχι αποκλειστικά της δημόσιας. Σε αντίθεση με τα Πειραματικά τα οποία, σύμφωνα με το άρθρο 12, είναι σχολεία «της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης». Ενώ οι διαφορές τους είναι ελάχιστες. Από τα 10 κριτήρια, τα εννέα είναι ίδια. Μόνη διαφορά: Στα Πρότυπα υπάρχει το κριτήριο της «καλλιέργειας της αριστείας και της καινοτομίας», ενώ στα Πειραματικά «ο πειραματισμός σε τρόπους λειτουργίας και διοίκησης του σχολείου»!!! Οπως και να έχει, πάντως, το βασικό ερώτημα είναι: Ποια παιδιά θα πάνε στο κανονικό δημόσιο σχολείο; Ποιο θα είναι το προφίλ του κανονικού δημόσιου σχολείου;
Οι αντιδράσεις που δέχτηκε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ήταν σφοδρές κυρίως από τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Ηταν πραγματικά εντυπωσιακή η δραστηριοποίηση των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Στην επιστολή, δε, του Συλλόγου του Βαρβακείου Προτύπου Γυμνασίου πρώτα δίνουν τα διαπιστευτήριά τους διαβεβαιώνοντας για «την ταύτισή τους με την προβολή του προτύπου της αριστείας σε όλους τους χώρους της δημόσιας ζωής και κυρίως της παιδείας» και μετά ζητούν να αποσυρθεί η διάταξη για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο. Οπως λένε: «Να μη συμβάλετε άθελά σας στο να μεταβληθεί η Τρίτη Γυμνασίου σε τάξη φροντιστηριακής μελέτης για τη διασφάλιση της παραμονής των παιδιών στο σχολείο τους. Να μη συνδέσετε το όνομά σας με νομοθετήματα “τιμωρίας” της αριστείας. Να μη διαψεύσετε τις ελπίδες και τα όνειρα τόσων παιδιών που αξίζουν επιβράβευση και όχι “τιμωρία”». Παράλογο; Οχι, είναι η πραγματικότητα που δεν αλλάζει με αποσπασματικές ρυθμίσεις οι οποίες προκαλούν ακόμα και τους θιασώτες της κυβέρνησης.
Πρέπει να ήταν βαρύ αυτό το «εμφυλιακό» χτύπημα από την προσφιλή στην υπουργό κοινότητα των Πρότυπων Σχολείων. Και ήταν και διπλό. Αναγκάστηκε όχι μόνο να μετρήσει το πολιτικό κόστος και να κάνει πίσω, αλλά να δεχτεί την ισχύουσα διάταξη που είχε εισαγάγει ο ΣΥΡΙΖΑ. Αδιανόητο!
Χειρότερο σενάριο
Υπάρχει, όμως, και χειρότερο σενάριο για την κ. Κεραμέως. Να πάρει πίσω κι άλλες ρυθμίσεις αριστείας. Πάλι εξαιτίας των αντιδράσεων της ίδιας κοινότητας γονέων και κηδεμόνων. Ηδη, έχουν αρχίσει οι πιέσεις για τον τρόπο διεξαγωγής των εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Γυμνάσια. Σύμφωνα με εγκύκλιο της υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης αλλά και τις μονάδες Πρότυπων και Πειραματικών (από τις 12/5/2020), ορίζεται ότι η εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια θα γίνει με δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων στις 29 Ιουνίου και «τα θέματα θα είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής». Ζητείται, δηλαδή, να εφαρμοστεί μια υπάρχουσα, πλην ανενεργή εδώ και πολλά χρόνια, ρύθμιση. Τι θα γίνει; Ηδη τα φροντιστήρια έχουν προετοιμάσει τα παιδιά με τους όρους του παλιού συστήματος. Σε περιοχή όπου βρίσκεται γνωστό Πρότυπο Γυμνάσιο-Λύκειο, υπάρχει φροντιστήριο που δημιούργησε 17 τμήματα για τα παιδιά αυτά.
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, μάλλον κρίθηκε μικρότερο το πολιτικό κόστος για τις δύο ρυθμίσεις για τα ΕΠΑΛ και τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα στο Δημοτικό, καθώς το πρώτο μπορεί να ξανασυζητηθεί, ενώ το δεύτερο θα εμπόδιζε άλλα σχέδια, ειδικά με ανοιχτά τα σενάρια για αναδιοργάνωση τάξεων και μεθόδων διδασκαλίας εν όψει επανεμφάνισης πανδημικών κρίσεων.
Οσο για τα ιστορικά πανεπιστημιακά Πειραματικά, ήταν επίσης οι αντιδράσεις έντονες. Μερικές, δε, περιπτώσεις ήταν κραυγαλέες. Οπως το Πειραματικό του ΕΚΠΑ. Πρώην διευθύντριά του είναι η κ. Παπατσίπα που άφησε την προεδρία της ΕΛΜΕ Προτύπων για να γίνει μέλος της ΕΕΠΠΣ (πρώην ΔΕΠΠΣ), δηλαδή της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων και Πειραματικών. Το ίδιο κραυγαλέα όμως και η αυτόματη μετατροπή –με το παρόν σχέδιο νόμου- σε Πρότυπο του Πειραματικού Σχολείου όπου ήταν διευθυντής ο νυν πρόεδρος του ΙΕΠ, κ. Αντωνίου. Θέλει προσοχή, αν και ο κ. Αντωνίου που κινείται σ’ αυτούς τους χώρους εδώ και χρόνια δεν φημίζεται για τη διακριτικότητά του. Τα ίδια γίνονταν και επί Αννας Διαμαντοπούλου. Κατά την αξιολόγηση από την επιτροπή του υπουργείου Παιδείας που θα όριζε ποια Πειραματικά θα γίνονταν Πρότυπα Πειραματικά (σύμφωνα με τον τότε νόμο) το σχολείο του κ. Αντωνίου αρίστευσε. Ο ίδιος ήταν και αντιπρόεδρος της ΔΕΠΠΣ, δηλαδή της αρμόδιας επιτροπής για την αξιολόγηση!
ΠΗΓΗ:https://www.efsyn.gr/ellada/ekpaideysi/244024_arhizei-xiloma-toy-apaideytoy-nomoshedioy-tis-kerameos